Opcije pristupačnosti Pristupačnost

"Highlighting European Values in the Educational Thought" - HEVET

Koje vrijednosti mi, kao Europljani, zajednički dijelimo? Kako možemo te zajedničke vrijednosti istaknuti i ojačati u našim obrazovnim praksama da bismo očuvali složeno i delikatno tkivo našeg europskog društva u godinama koje dolaze? S početkom zimskog semestra akademske godine 2021/22. na Fakultetu za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli izvodi se Jean Monnet modul "HEVET – Highlighting European Values in the Educational Thought" u sklopu Erasmus+ programa (https://ampeu.hr/erasmus/podrucja-programa-erasmus/jean-monet) koji, između ostaloga, pokušava odgovoriti i na ova složena pitanja. 

Detaljnije:


"HEVET" je zasnovan na dvije premise:

  • Sve EU nacije pristaju uz ista osnovna politička načela iz kojih sve druge vrijednosti proizlaze. Ova osnovna politička načela mogu se pratiti unatrag sve do Francuske Revolucije budući da su zasnovana na često citiranom revolucionarnom motu "Liberté, égalité, fraternité". Ovo su naša zajednička uvjerenja koja demokratski sustav vlasti ujedno i najviše štite.
  • Demokracija može biti očuvana i ojačana s vremenom primarno putem edukacije

Osnovna namjera projekta je ponovno potvrditi iznimno značajnu vezu između kvalitetnog obrazovanja i dobrog demokratskog upravljanja, jačajući je poticanjem učitelja da postanu "EdUkatori", odnosno učitelji koji posjeduju konceptualna znanja i praktične vještine, da prenesu zajednički dijeljene europske vrijednosti učenicima osnovnih škola (naravno, na način primjeren njihovoj dobi), potičući njihovu radoznalost u građanskom angažmanu. 

U tu svrhu, HEVET će razmišljati o problemima u društvenom i političkom okruženju 21. stoljeća oslanjajući se na teorijska načela filozofije obrazovanja. Ova strategija je primjerena s obzirom na to da su neka od tih pitanja univerzalna i bezvremenska, poput pitanja o svrsi obrazovanja – mora li ono zadovoljiti potrebe pojedinca ili društva? Međutim, neka pitanja su u velikoj mjeri povezana s našim trenutnim vremenom i mjestom. U tom smislu, filozofija obrazovanja prikladna za 21. stoljeće mora se baviti i društvenim transformacijama koje odlučujuće utječu na značenje obrazovanja, njegove ciljeve i njegove prakse - posebice globalizaciju, digitalizaciju, kulturnu fragmentaciju i transformaciju.

Projektom "HEVET" stvara se novi obrazovni sadržaj vezan uz EU studije u okviru postojećeg obveznog kolegija „Filozofija odgoja“ za studente 1. godine Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli. Taj novi sadržaj postići će se kroz različite aktivnosti: 1) inovativnim podučavanjem – koje će pružiti interdisciplinarno i internacionalno nastavno osoblje korištenjem tradicionalnih nastavnih metoda kao i onih „blended“ učenja; 2) transferom znanja i vještina – suradnjom s lokalnim i nacionalnim akterima koji su aktivno uključeni u EU politike; 3) diseminacijom rezultata istraživanja – kombinirano putem pisanih, živih i on-line izvora. 

 

Kao završni dio istraživačkih aktivnosti Jean Monnet modula „HEVET“ nastala je znanstvena monografija „EdUcators in the Classroom“, izašla u proljeće 2025. u izdanju Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli, odnosno Fakulteta odgojnih i obrazovnih znanosti. Monografija nastavlja na tematiku predstavljenu na istoimenom okruglom stolu održanom u Puli, 2023. godine, u sklopu međunarodne znanstvene konferencije 20. Dani Mate Demarina. Pod uredništvom doc.dr.sc. Marina Beroša i izv.prof.dr.sc. Brune Ćurka, ona je okupila 9 radova od 12 autora vezanih uz širu tematiku europskih vrijednosti i njihove primjene u ranom obrazovanju. Premda je primarno namijenjena znanstvenicima filozofije obrazovanja i pedagogije, „EdUcators in the Classroom“ služi i kao referentna literatura za buduće generacije studenata koje budu zanimale europske teme u obrazovanju. Kako bi se to omogućilo, knjiga će ostati dostupna u otvorenom pristupu na stranicama Digitalnog repozitorija Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli (https://repozitorij.unipu.hr/islandora/object/unipu:10167).

 


HEVET novosti